Első körben tisztázzuk: a gondozásmentes akksik közül nem mindegyik gondozásmentes. Na de akkor miért az a neve? Mert majdnem semmit se kell törődni a gondozásával. A továbbiakban többek között ezt a „majdnem”-et boncolgatjuk, és elmondjuk, hogy szerintünk milyet vegyél, ha igazán gondozásmenteset szeretnél.
Kezdetben vala a mezei ólomakku…
A hagyományos akksik faék egyszerűek. Ólomlemezeik közül folyamatosan párolog az elektrolitból a víz, emiatt az ilyen akksikba nyáron 2 hetente, télen 4 hetente bele kell nézned, és után kell töltened. (Ha Svédországból olvasol minket, ott fixen tarthatod a 4 hetes periódust)
… aztán jöttek a marketingesek.
Ennél fejlettebbek a már trükkösen gondozásmentesnek hívott, de valójában csak kevesebb gondozást igénylő akksik (utólag át is keresztelték őket az őszintébb ’gondozásszegény’-re). Itt kevesebb antimonnal dolgozik a gyártó, kalciumötvözet kerül a lemezekbe, a pozitív lemezek pedig műanyag tokokba rakják bele. Az előző mondat magyarul és/vagy laikusoknak: Sokkal lassabban veszít az akku desztillált vizet, kevesebb gáz képződik a cellában és néhány évig elvan magában a cucc. Sajnos van, hogy a betöltőnyílásokat lezárják az ilyeneken, úgyhogy a néhány év után eldobni lehet csak. (az ilyenek végülis gondozásmentesek, csak majdnem kétszer gyakrabban kell másikat vegyél)
Elég sokáig maradtak is…
Az ilyen akkukra sokszor raknak egy jól hangzó „varázsszem” nevű betekintőnyílást, ahol elvileg láthatod, hogy áll belül az akkumulátor. Azért elvileg, mert csak egy cellát látni ezen keresztül, simán lehet, hogy a másik 5 zárlatos, vagy alig van benne víz.
… de csak előkerültek a mérnökök is …
A következő generációnál már kötelező keveset törődni az akkuval, itt üvegszövet tasakba helyezik a pozitív lemezeket, úgyhogy zárlatos más szinte sosem lesz, nincs belőle iszaphullás, jobban bírja a rázkódást, és az üvegszövet miatt elektrolitvesztés sincs. Ezeket már van is értelme véglegesen lezárni. Ezek az akkuk ráadásul jobban indítanak hidegben, úgyhogy a telente utcán alvó dízelautók élete jóval könnyebb velük.
….és most már ők maradnak velünk.
A legmodernebb akksik között vannak spirálcellásak is, amelyek vékonyabbak, mégis nagyobb lemezfelülettel dolgoznak, tehát indítóáramot is többet lehet kivenni belőlük. A spirálban feltekert lemezek üvegszál szigetelő van becsavarva, ebben van felitatva az elektrolit, így itt már nincs iszaptér, a rázkódástűrés pedig extrém nagy.
De ez a megoldás sem tökéletes.
Míg sima lemezes akksik a hidegben okoznak gondot, a spirálcsellás akkuk a melegben érzik maguk rosszul, ilyenkor elkezdhet rozsdásodni a rácsszerkezet, nő a vízbontás, esély a túltöltésre. Ezekből pedig már csak egy lépés az iszaposodás, vagy a zárlat. A nyári melegben eltunyult akku így télen tud kellemetlen meglepetést okozni.
Melyiket válaszd akkor?
Ha oda kerülsz, hogy új akksit vennél, akkor még mégis az utóbbit, a gondozásmentes akkumulátort ajánljuk, mert tényleg nem kell karbantartani őket, jobban bírják a megnövekedett motortérhőmérsékletet, és sokkal kevésbé rozsdásodnak. Ha valamilyen okból töltened kellene a gondozásmentes fajtát (pl. égve felejtett lámpa), lehetőleg csak automata töltőt válassz hozzá, és figyelj, hogy ilyenkor fokozott gázképződés lép fel, így olyan akkukhoz jó ez, ahol tudsz vizet utántölteni. Ilyenkor teljesen feltöltheted az akksit, de ha teljesen zárt, abszolút gondozásmentes akkud van, akkor csak 65-80%-os töltöttségig tudsz elmenni. Ha éppen szükséged lenn egyre, nekünk van egy csomó fajta igazi gondozásmentes akksink, úgyhogy nézz be hozzánk nyugodtan.